Rodinné podnikanie ako významná zložka ekonomických aktivít v hospodárstve Slovenska
Monika Naďová Krošláková (Slovakia)
Rodinné podniky tvoria viac ako dve tretiny všetkých podnikateľských subjektov, zohrávajú tak významnú úlohu v ekonomike Slovenska, podieľajú sa na tvorbe HDP a generujú množstvo pracovných príležitostí. Významne kreujú slovenské podnikateľské prostredie, pôsobia v rôznych regiónoch a podporujú miestne komunitné projekty. Pružnejšie sa prispôsobujú potrebám trhu a z dôvodu existencie osobných vzťahov k zamestnancom, odberateľom a dodávateľom dosahujú lepšiu kontrolu kvality. Zároveň svojimi exportnými a inovačnými aktivitami významne participujú na exportnej a inovačnej výkonnosti slovenskej ekonomiky. Napriek tomu neexistuje rodinné podnikanie na Slovensku ako samostatná kategória, chýba legislatívny rámec rodinného podnikania a formulácia súčasnej legislatívy v oblasti podnikania je nepresná a pre rodinu a rodinný podnik komplikovaná. Cieľom monografie je identifikácia kľúčových faktorov rozvoja, ktoré majú významný vplyv na zvýšenie konkurencieschopnosti rodinných podnikoch na Slovensku a v súvislosti s identifikovanými bariérami a očakávanými výzvami navrhnúť opatrenia na zlepšenie podpory a zvýšenie konkurencieschopnosti rodinných podnikov na Slovensku. Monografia je rozdelená do 8 kapitol. Obsahuje 44 grafov, 13 tabuliek, 2 schémy, 2 mapy, 3 obrázky a 8 príloh. Prvá kapitola je venovaná teoretickým aspektom, vymedzeniu základných kategórií a významu rodinného podnikania. V ďalších častiach monografia charakterizuje právne aspekty rodinného podnikania a venuje sa špecifickým problematikám rodinného podnikania ako riadenie a plánovanie. Kapitoly 5 a 6 vysvetľujú rámcové podmienky pre vznik a rozvoj predmetných podnikov a hodnotia účinnosť vybraných faktorov na rast rodinných podnikov. Záverečná kapitola obsahuje komplexnú štúdiu o vzniku a rozvoji rodinných podnikov so zameraním sa na determinanty ich rastu na Slovensku. Výsledkom riešenia danej problematiky je identifikácia kľúčových faktorov rastu a navrhnutie konkrétnych opatrení, ktoré by mohli akcelerovať rast a konkurencieschopnosť rodinných podnikov a zároveň zlepšiť podmienky pre ich rozvoj v podmienkach Slovenskej republiky. Medzi interné determinanty rastu rodinných podnikov môžeme zaradiť existenciu strategického rodinného pánu a nástupníckeho plánu, nadstavenie pravidiel pre elimináciu konfliktov a zabránenie prenosu konfliktov z podniku do rodiny a opačne a vopred spracovaná rodinná ústava ako nástroj určenia pravidiel fungovania podniku, a zároveň rozdelenia kompetencií členom rodiny v rodinnom podniku. Predpokladom rastu rodinných podnikov sú aj ich exportné a inovačné aktivity. V tejto súvislosti je preto podpora exportných a inovačných aktivít rodinných podnikov dôležitým faktorom ich dynamického rastu a konkurencieschopnosti. Nedostupnosť externých finančných zdrojov, komplikovaná a rýchlo sa meniaca legislatíva, či absencia hodnotenia dôsledkov regulácií na podnikateľské prostredie patria k dlhodobo pretrvávajúcim externým bariéram rastu predmetných rodinných podnikov. Ďalšími sú nedostatky v podnikateľskom prostredí, ako náročná a komplikovaná vymožiteľnosť práva a nefunkčnosť súdov, vysoká administratívna záťaž, vysoké daňové a odvodové zaťaženie a nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Vytvorenie kvalitného podnikateľského prostredia je jedným z kľúčových determinantov zabezpečenia prosperity a zvýšenia konkurencieschopnosti nielen rodinných podnikov, ale všetkých podnikateľských subjektov na Slovensku. Dôležitým sa stáva prijatie definície rodinného podnikania, získanie podrobných kvantitatívnych a kvalitatívnych štatistík o rodinnom podnikaní a následné vyčíslenie ekonomických dopadov na Slovensko, ako podklad pre ďalšie opatrenia podporujúce konkurencieschopnosť rodinných podnikov.